Totaal aantal pageviews

zondag 11 juni 2017

Kippenloop 10 juni 2017



Vandaag ga ik de Kippenloop in Katwijk lopen. Met Anja heb ik mij ingeschreven voor de 42 km. André heeft ook voor de 42 km ingeschreven en we spreken af op de carpoolplaats Harmelen. Vandaag rij ik. Geen probleem want over de N11 zijn we er zo. Met Ineke afgesproken dat we uiterlijk 6.45 uur van start gaan. Daarom hebben we afgesproken om 5.45 uur op de carpoolplaats te vertrekken. Dat lukt prima. En als om 06.30 uur het startschot gelost wordt zijn wij net aanwezig. We drinken nog even een bekertje koffie en dan gaan ook wij van start. Rob is er ook en die loopt met ons op.


Tja en dan krijg ik steeds weer de opmerking, de kippenloop? die hoort toch in Barneveld te zijn en niet in Katwijk aan Zee? Daar zit een verhaal aan vast en dat wil ik toch nog wel een keer met jullie delen.

"Op 17 oktober 2004 overleed Gijs van den Oever op veel te jonge leeftijd aan kanker. Ter nagedachtenis aan Gijs wilden twee kameraden een wandeltocht organiseren, een sponsorwandeltocht waarvan de totale opbrengst naar KWF Kankerbestrijding zou gaan. Gijs van den Oever had in Katwijk de bijnaam "Gijs de Kip". Het idee voor de Kippenloop was geboren. Inmiddels is de Kippenloop uitgegroeid tot een groot wandelevenement dat duizenden deelnemers uit heel het land en zelfs omringende landen trekt. Ongeveer 200 vrijwilligers zetten zich in voor de Kippenloop.

Op zaterdag 21 mei 2005 vond voor de eerste maal de Kippenloop plaats. Ruim 1.700 wandelaars namen deel en liepen € 24.000 bijeen voor KWF Kankerbestrijding. Inmiddels is de Kippenloop uitgegroeid tot een groot en gezellig wandelfestijn. "

Het weer ziet er voor vandaag er goed uit. Maar omdat we eerst langs de kustlijn naar Wassenaar gaan lopen hebben de meeste toch nog een windjackje aan. we starten met een rondje door het duinengebied van Katwijk en gaan dan via de boulevard het strand op.


We zeggen tegen elkaar nog dat dit een echte "verwen" tocht is en dat blijkt al snel. Bij de eerste stempelpost bij de KRB krijgen we een krentebol en een bekertje koffie! Heerlijk!
We gaan het strand op richting Wassenaarse Slag.



Het is altijd weer genieten het lopen langs de waterlijn. We hebben de wind tegen maar er staat niet zo heel veel wind, dus lopen we te genieten. Vorig jaar waren er hele grote kwallen. Nu zien we er eigenlijk geen één. André heeft zijn drone bij zich en probeert deze uit langs het strand. Tenminste dat wilde hij doen. Alleen had hij al gezien dat langs de kustlijn een vliegverbod is. Toch proberen, alleen de drone vliegt rechtstreeks naar de duinen en is niet bestuurbaar. Net voor de duinen landt hij en kan André hem pakken. Gelukkig!
En dan zitten de eerste 9,2 km erop en worden we bij de stempelpost verwent met een banaan en een flesje water. Dit eet en drink ik gelijk op, dan hoef je er ook niet mee te lopen. Ook eet ik mijn ontbijtkoek nog op. Zo nog even een sanitair moment en we kunnen weer verder.


Er was al informatie langs gekomen over de Bastaardsatijnrups en die zien we dan ook regelmatig lopen op de duinpaden. We gaan bij Wassenaarseslag een rondje duinen maken met een uitkijkpost. En ergens hier denk ik dat het was, dat ik mij verstapte en zwikte over een boomwortel. In ieder geval was het tussen stempelpost 9,2 km en stempelpost 21,5 km.


We komen verschillende waterposten tegen met gelegenheid om te zitten en ook verschillende bankjes. Ik herinner me dan weer de tocht in Voorthuizen waar ik met Michel steeds gekkigheid maakte over de bankjes. Ook het tempo wat toen wel leek vast te staan op 5,7 km. Staat het nu weer vast? Ook André's horloge geeft 5,7 km aan.


En dan arriveren wij bij de stempelpost Panbos. En dat betekent: kippenpoten!!! En omdat het 11 uur is schenkt André gelijk het 11-uurtje en gaat het verhaal de ronde over het ontstaan van het 11-uurtje.
We nemen hier de tijd voor een pauze, maar niet te lang want we zijn pas op de helft en we willen niet al te laat binnen zijn.


Waar de 25 km-lopers nu richting de finish gaan, gaan wij onze extra lus maken. Dat betekent dat we richting Oestgeest gaan. De stempelpost Tender is op 27,8 km. We gaan daar niet zitten, we nemen een flesje drinken in ontvangst en een plakje worst en gaan weer verder. Wel maken we een paar foto's van de stoomtrein die daar rijdt.



Dan gaan we richting de volgende rust, De Roos. Ik begin meer last te krijgen van mijn enkel en het is nu even tanden bijten. Opgeven is geen optie. Ik herken verschillende punten op de route maar op dit stuk heb ik niet veel zin om mijn fototoestel te pakken.
Dan komen we bij De Roos! Even mijn voet omhoog, ik zie er al een behoorlijk ei op komen.
Ook hier worden we verrast door een flesje drinken en een zakje chips.


Als ik hier op sta merk ik dat zitten en omhoog leggen van mijn voet nu ook niet echt werkt. Ik heb echt last om weer in het ritme te komen. En dan nog een stuk door de bebouwde kom. Dat maakt het lastig want het is goed opletten waar ik mijn voet neer zet. André vraagt al of we ingekakt zijn en ik geef aan dat de bebouwde kom niet echt mijn favoriet is. André loopt op eigen tempo verder en ik loop met Anja op. Na verloop van tijd herpak ik mijzelf weer en komen we weer aardig in de pas. Bij de scouting drinken we nog een bekertje water en dan lopen we door naar de Draaihek post.



Hier is soep maar wij besluiten om door te lopen. Nog 2 km en we zijn binnen, We kijken bij de soeppost nog even of we André zien, maar die zien we niet dus lopen we verder. We gaan al snel de boulevard op en dan staan daar doedelzakspelers. Leuk een kodakmoment. Inmiddels heeft André zich weer bij ons aangesloten.


Ik blijf de finish rommelig en minder leuk dan elders bij tochten. Het is er zo druk dat er geen stoeltje te bemachtigen is. We zoeken in de stad een ander terras en laten de kibbeling maar zitten. Daar is niet bij te komen. Misschien dat de organisatie daar nog eens over na kan denken. Ik krijg een sticker in mijn handen gedrukt voor het wandelboekje. Stempels hebben ze hier niet. Een beetje jammer, maar we hebben er mooi 42 km opzitten.


Na even heerlijk te hebben gezeten en een drankje te hebben gedronken gaan we op zoek naar de pendelbus richting parkeerplaats. Daar zoeken we de auto op. Zeggen Ineke nog gedag en spreken de volgende tocht af. De navigatie wil me via Mijdrecht naar huis sturen maar ik wil graag over de N11 dus André kijkt even mee en we gaan via de N11 naar Harmelen. Daar staat Arie alweer op Anja te wachten en André zijn auto staat er ook nog. We zeggen elkaar gedag en om 18.00 uur ben ik weer thuis. Met een flink ei op mijn enkel. Dat wordt voorlopig rust houden. Het was een heerlijke dag. Ik had hem niet willen missen.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten