Totaal aantal pageviews

zondag 18 februari 2018

378ste wandeltocht RS80 nr. 8, 17 februari 2018




Vandaag is er een RS80 tocht vanuit Woerden en dat is lekker dichtbij. Ik ga er op de fiets heen en ben benieuwd of ik een bekende zie waar ik mee kan gaan lopen vandaag. Alleen kan ook best, maar dat is toch wel ongezellig 25 km lang.
Op een oproepje van mij zie ik dat Rob er ook is vandaag. Ik ben er rond half 9, de start is om 9.00 uur. Ik schrijf mij in voor de 25 km. Er is ook een 15 km. maar dat vind ik een beetje kort. Dan besluit ik nog een sanitaire stop te houden. Dat doe ik net op tijd want later staat er een mega rij te wachten. Ook bij het inschrijven staat er later een mega rij.
Als ik rondkijk zie ik nog geen bekende en dan komt Sylvia binnen. Zij gaat de 15 km lopen.
Als Rob binnenkomt vraag ik of hij afspraken heeft voor vandaag om met mensen te gaan lopen, dat heeft hij niet en we spreken af dat Rob eerst zijn "startersbakkie" gaat drinken, ik ga vast de route halen die uitgedeeld wordt. Dat is wel leuk want de omgeving ken ik ondertussen aardig goed. Ik heb hier al heel wat gelopen. En ja hoor, je zult het al lezende wel merken, dit is een Groene Hart wandeltocht in mijn achtertuin!!


Na wat met Ilonka te hebben bijgepraat besluiten Rob en ik te gaan starten, het is inmiddels 9.20 uur en de grote meute is om 9.00 uur vertrokken.
We gaan via het Brediusbos richting de Snellerbrug om daar het Jaagpad langs de Oude Rijn op te gaan.  Hier is het Jaagpad nog aardig breed en is het mogelijk om met z'n tweeën naast elkaar te lopen. 
Bij een andere wandelaar zie ik een foto van mij, genomen van mijn rug. Die eigen ik mij toe. Dat zal best goed zijn want ik sta er zelf op.


Het tweede stuk van het Jaagpad, net voorbij de brug bij Geestdorp wordt het Jaagpad erg smal en daar gaan wij Breeveld op richting Harmelen. Het is vandaag schitterend weer en het zonnetje komt er lekker door. 


An het eind van Breeveld gaat de route over het viaduct en komen wij langs het monument van het grootste spoorongeluk in 1963. Dat heeft in ons dorp Kamerik een behoorlijke impact gehad. Het ongeluk gebeurde namelijk op Kameriks grondgebied en alle overlijdensaktes moesten op het kleine gemeentehuis worden ingeschreven. Er gaat het verhaal dat er overgewerkt werd om alles netjes administratief af te handelen. Ik herinner mij nog het verhaal dat mijn oudste broer een bezoek ging brengen aan de Welgerfabriek in Duitsland en dat hij met één van de eerste treinen die na het ongeluk weer ging rijden mee ging vanuit Woerden. Dat was een spannend moment in ons gezin.
Wil je er meer over de ramp lezen, hier is de Wikipedia link:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Harmelen

Eerder heb ik ook vast al eens een foto geplaatst van het monument maar nu ik er toch ben maak ik nog een foto.


Dan gaan we de Breudijk op en lopen alweer snel de bebouwde kom uit. De route schrankt Harmelen maar net. Wij steken over en lopen langs het Vijverbos, jammer als we even een hoekje hadden gelopen waren we bij de ingang van het Vijverbos gekomen en hadden we langs het vennetje op het bospad kunnen lopen. Maar de route is anders. We gaan onder het spoor door en komen bij "Kort Jak".


De eerste 10 km. zit er bijna op en we naderen de eerste rust, bij Kasteel Haarzuilen op het Stalplein. Op het Stalplein was ik nog niet eerder geweest, wel ben ik vaker in de tuinen van het Kasteel geweest en in het Kasteel zelf. Maar een leuke rustpost is het wel. Ik neem een warme chocolademelk met ..... en mijn eigen boterham erbij!


Voor diegene die belangstelling hebben voor wat achtergrond informatie over het kasteel, hier de Wikipedia link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_de_Haar

Na een heerlijke rust met een gezellig praatje stappen wij weer op en gaan we aan de achterzijde van ons A4tje (routebeschrijving) verder. De route brengt ons op het Kortjaksepad en daarna op de Rodendijk. Voor mij heel bekend. Hier loop ik nogal eens een eigen rondje. Hier wordt het duidelijk dat we in het Groene Hart lopen. De route gaat de Hollandse Kade op. Het is hier zo bekend dat het foto's maken erbij inschiet. 
Als we de Hollandse Kade helemaal hebben uitgelopen moeten we de N212 oversteken en dat is even goed opletten. Daarna gaan we langs de N212 lopen, dit is niet het leukste stuk van de route, maar Rob heeft heel wat te vertellen en ik vraag hem honderd uit over allerlei dingen die ik hoor en lees over de wandelsport. Voor we het weten slaan we af en gaan we langs "Kameryck" het Oortjespad op. 
Bij de kinderboerderij zie ik dat het ooievaarsnest ook weer bewoond lijkt. Wij proberen er in ieder geval een foto van te maken. 


Aan het eind van het Oortjespad komen we nog langs de boerencamping "Oortjeshek". En dan gaan we naar de 2de rust "De Gekeerder Kanis". Hier wil ik graag een sanitaire stop houden en we besluiten om ook even wat te drinken. Dit duurt wel even. De rij bij het toilet is behoorlijk en bij de bar kunnen ze de bestellingen ook niet erg aan. Maar Rob en ik hebben een plekje buiten in het zonnetje gevonden, dus best. Rob komt weer bekenden tegen, man, man, hij kent ook iedereen! Dus al snel zitten we weer in een leuk gesprekje verwikkeld en wordt mij verteld waar de uitdrukking "hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt" uitgelegd.
Dan wordt het tijd voor de laatste kleine 6 km. Als we het terras aflopen zien we Ilonka weer gaan. Vanmorgen hebben we haar al gesproken, maar we zien weinig pijlen in haar rugzak. Dat valt ook niet mee want de pijlen waren gekrijt op het wegdek!

We lopen via de Mijzijde en het Overstek, langs de straat waar ik woon, de Waterstoep en de Hoeve via Park Mijzijde, over de Molentocht naar de Mijzijde. 
Als we op de Mijzijde lopen, wijs ik mijn geboortehuis aan. 


Dan komen we langs mijn zus en die kijkt net uit het raam, dus roept en zwaait zij even. Nu komt er een stukje fietspad wat niet heel interessant is, maar wat ik wel elke dag moet fietsen om in Woerden te komen. We komen nog langs het gemaal Teijlingens. Het wordt door vrijwilligers weer helemaal in de oude staat teruggebracht. Op zaterdagmorgen zijn ze daar altijd bezig. Als wij er langs  komen zijn ze al naar huis. 
Weer even een Wikipedia link:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemaal_Kamerik_Teijlingens


Rob maakt nog een selfie van ons drieën.


En dan komen we via de andere kant van het Brediusbos, langs het zwembad en de camping in Woerden weer bij het start/finishlocatie. De waterkippen hebben ook duidelijk het voorjaar in hun hoofd. En als zij straks een nest hebben zijn het echt geen aardige watervogels. Ze terroriseren dan elke andere watervogel.


Wij melden ons af, drinken nog wat en kletsen nog wat na. Dan is het plots al behoorlijk laat en er zijn nog andere verplichtingen, dus we stappen op. 
Het was een mooie Groene Hart wandeltocht, mooi weer, gezellig gezelschap!! 

Nog even de statistieken? 
Aantal kilometers op de gps: 26,3 km
Bewogen tijd: 4.34.38 uur
Gemiddeld bewogen: 5,8 km











Geen opmerkingen:

Een reactie posten