Totaal aantal pageviews

zondag 25 februari 2018

Zwientjestocht 24 februari 2018




Vandaag ga ik naar Ugchelen voor de Zwientjestocht. Ik heb deze tocht in 2016 met Pascal gelopen en vond hem toen niet echt bijzonder. Maar omdat de meeste wandeltochten vandaag niet echt in de buurt zijn, heb ik besloten om te gaan.
Op 11 januari heb ik al met Michel afgesproken te gaan lopen. André is op vakantie dus is er 1 van de 2 buurmannen.
Cees controleert de auto nog even voor ik wegga, er hoeft niet gekrabd te worden en de voorruit verwarming en de stoelverwarming worden aangezet.
Ik heb afgesproken om naar Veenendaal West te rijden en daar de auto te parkeren en dan samen met Michel naar Apeldoorn te vertrekken.
Ik ben iets voor achten op de afgesproken plek en net als ik mijn wandelschoenen aan het aantrekken ben stopt Michel voor de auto. 

Als we in Ugchelen aankomen zijn er al best veel wandelaars, maar er wordt nog niet gestart. Vorig jaar was ik denk ik later want toen werd er al gestart. Ik weet dat de start 2 jaar geleden ook voor 09.00 uur was, zo ook vandaag.
Als we ingeschreven zijn, maak ik even een praatje met Rolf. Hij staat vandaag achter een stand voor info en om je in te schrijven als lid van de wandelvereniging.
Dan gaan we een bak koffie halen. Michel heeft zijn zonnebril in de auto laten liggen, dus die gaat hij nog even halen. 
Als hij terug is, past hij even op de tassen en ga ik in de rij voor een sanitaire stop.


Wij weten nog steeds niet welke route we gaan lopen, dus nemen we de 20 en de 25 km route mee. 
Omdat er bij de weersvoorspelling over een koude wind werd gesproken heeft iedereen zich warm gekleed, mutsen, sjaals, handschoenen. 
Maar hoe verder we op de route komen hoe meer sjaals en handschoenen er in de tassen of aan de karbijnhaken verdwijnen.

We lopen via een wijk met geen goedkope woningen Ugchelen uit en na een drukke weg te hebben overgestoken komen we in het bos. Hier zullen we vele kilometers gaan lopen.


Het wordt prachtig weer en bij de splitsing van de 20 en 25 km. besluiten we toch maar om gek te doen en voor de 25 km te kiezen. 
Ondertussen halen we Marja en Jermaine in. Zij gaan vandaag voor de 15 km, later tref ik ze nog een keer.
Wij stappen ondertussen lekker door en moeten elkaar er nog wel eens aan herinneren dat we "hoog" moeten lopen. Wat "hoog" lopen is? Flink je voeten opbeuren want door de takken en boomwortels is een val snel gebeurd. Ook is het flink oppassen voor de bevroren modderresten. Het is niet ondenkbaar om hier je enkel op te bezeren.
Gelukkig heeft de organisatie hier en daar wel gestrooid in het bos, want het is af en toe best glibberig door de ijslaag die op het bospad ligt.
Dan komen we bij een kruising, oké??? Moeten we hier straks ook nog over? 
Nu slaan we eerst af om naar de Piramidezuilen te gaan. Een foto maken wordt het niet want andere zijn ons voor. We lopen verder er ruiken de koffie.


Bij de wagenrust van de organisatie is het behoorlijk druk. Nadat we een plekje hebben bemachtigd ga ik de koffie scoren.
Als de koffie op is gaan we de lus lopen die bij de 25 km. hoort. We komen straks nog hier terug. 

De tocht is vrij internationaal merken we aan de informatie die we tegen komen. 
Het zijn aardige klimpartijen die we maken en voor de grap zeg ik nog, "We zitten toch niet in Hoog-Soeren?" Achteraf op de gps zie ik dat we Hoog-Soeren wel degelijk geschrankt hebben. 
We moeten elkaar scherp houden door elkaar er aan te herinneren dat we "hoog" moeten lopen. Het gaat een paar keer warempel maar net goed! Dat hier wilde zwijnen zitten merken we goed. Het bos is behoorlijk omgewerkt met een zwijnensnuit!


Nog een stukje lopen en dan komen we langs het prehistorisch dorp. Ik heb maar weinig foto's gemaakt met het koude weer, maar van het dorp heb ik er gelukkig wel 1.


Nog een klein stukje en dan komen we voor de tweede keer bij de rustpost aan. Voor we de tent ingaan maken we eerst een sanitaire stop.
Dan gaan we voor een soepie! We vinden weer een plekje om te zitten en gaan genieten van de rust en de soep en mijn brood.

Na een heerlijke rust gaan we verder en ja hoor we komen over de ijzige kruising die ik al eerder heb laten zien.
Dan komen we bij de wilde zwijnen. Hier maak ik even een paar foto's, jonge in hun pyamavacht zie ik niet.


Dan lopen we "Berg en bos" in, voor mij is het de Apenheul.Ook hier maak ik weer een aantal foto's.
Onze spieren worden ook nog even getraind, we mogen nog even gaan trap lopen!




Omdat het vrij fris is, maak ik niet zo heel veel foto's. Dan lopen we door een klaphek en wordt er een opmerking gemaakt over de sleutelhanger van "wandel 1000 km". Er lopen 2 dames en de ene dame heeft alle sleutelhangers verzonden. Diane maakt een foto van Michel zijn tas. We maken een praatje en ik vraag of er nog sleutelhangers over zijn, ja hoor en Christa haalt ze tevoorschijn. Ik koop er nog 1 en kan daar later iemand blij mee maken. Leuk om Diane en Christa even te spreken.

Na dit gesprekje lopen we al snel Apeldoorn uit en lopen we langs een manege. Dan nog het sportpark door. We steken de drukke weg van vanmorgen weet over en lopen Ugchelen binnen. 
Hier moeten we terug iets anders lopen dan vanmorgen.

En dan staan we weer bij de sporthal binnen. Wij melden ons af en kopen een herinnering.
Dan zie ik Marja en Jermaine weer zitten. Ze merken op dat hier ook appeltaart te koop is. Ik geef aan niet elke dag appeltaart te eten. We kletsen nog wat en Marja belooft Pascal eens te appen. Wij missen een wandelaar en zijn benieuwd of hij de N4D weer gaat lopen. In 2016 heb ik hier Marja en Jermaine voor het eerst gesproken. Fijn dat het goed met ze gaat, we zien elkaar vast weer.

Nadat de laatste muntjes opgebruikt zijn stappen we op. Ik ga Rolf nog even gedag zeggen en wens hem een mooie wandeling toe voor morgen.
Michel zet mij weer bij mijn auto af en ik ga weer richting huis. Het was een prachtige wandeldag.






 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten