Totaal aantal pageviews

maandag 30 april 2018

57e Leeuwenmars 28 april 2018





Vandaag staat de Leeuwenmars gepland. Ik heb met Anja afgesproken en omdat er voor zondag slechter weer wordt voorspeld gaan André en Michel ook op zaterdag van start. 

De wekker loopt weer super vroeg af, want vandaag ga ik voor de eerste keer dit jaar 40 km lopen. En dan is het fijn om vroeg te starten. Het is voor mij wel 50 minuten tot één uur auto rijden, dus heb ik de wekker op 05.15 uur gezet. Ik wil om 05.45 uur in de auto zitten. 
Ook voor vandaag is er niet helemaal een droge dag voorspeld, het kan in de middag gaan regenen. Ik heb mij goed voor bereid en heb alles klaarstaan.
Dan stelt Cees voor om mij weg te brengen en 's middags weer op te halen. Als het gaat regenen en ik soms koud en vochtig in de auto moet stappen vanmiddag, dat vindt hij niet fijn. Tja en ik vind het best lekker om na 40 km lekker onderuit te kunnen zitten in de auto en niet op het verkeer te hoeven letten. 
Tegen zessen gaan we op stap. Het is toch één uur rijden en omdat het stil is op de weg rijden we er iets korter over dan één uur.
En dan verbaas ik mij als wij bij de startlocatie aankomen dat iedereen nog buiten staat.
Ik neem afscheid van Cees en we spreken af nog contact te hebben over het ophalen. 


Ik zie André en Michel al staan en omdat Anja er nog niet is voeg ik me bij hen. Dan komt Anja er ook aan. En eindelijk als het al 07.00 uur is geweest gaan de deuren open en kunnen we inschrijven en een startersbakkie drinken. Het is hier behoorlijk druk en als ik het 's middags navraag zijn er over alle afstanden gezien ruim 800 inschrijvingen geweest.



Bij de inschrijving krijgen wij de routebeschrijving uitgereikt en wij verbazen ons over de korte beschrijving! Ik begin al over 3x links om zeker!!!



Om 07.20 uur gaan wij op stap en direct gaat de route naar de Waalbandijk. Die dijk gaan wij op tot Wamel. De route is goed gepijld op de weg en duidelijk zichtbaar.
Ik verbaas mij over de woningen op het water en dat hier ook al veel verschillende modellen zijn.


Dan komen we langs een soort naald zeg maar. Het is een gedenknaald, ik zoek even op Wikipedia en het blijkt een Watersnoodmonument te zijn. Wil je meer weten, klik hier


De tocht gaat weer verder en onderweg kom je soms vreemde dingen tegen, kijk nu eens naar de "kruikjes" waar die voor gebruikt worden. Dan zie ik tot mijn verbazing nog bomen ruimschoots in het water staan. Zijn de uiterwaarden nog niet droog of heeft dit een andere reden?


Tot de eerste rust, die op de 13 km. ligt, lopen Anja en ik voorop. Het is voor André de eerste keer dat hij met zijn volle bepakking 40 km, gaat lopen. Hij en Michel doen ik het begin nog rustig aan.
Van de rust bij de scouting heb ik geen foto's gemaakt, maar wel heb ik nog een ooievaar op zijn nest gespot en geprobeerd dit voor jullie in beeld te brengen.


De fruitbloesem van vorige week is bijna overal verdwenen. Wel staat de blauwe regen en de seringen in bloei. Ook zie je overal de rododendron in bloei of in de knop staan. Dat is ook weer mooi om te ontdekken. En overal de bloemen in de berm. Het speenkruid hoor je bijna groeien.


Na de eerste rust lopen Anja en ik nog een stukje voorop en dan worden we ingehaald door André en Michel. Zij gaan voorop lopen en wij volgen. De volgende rust ligt op de 20 km. bij Moeke Mooren.
Als we daar binnen zitten begint het te plenzen en wij nemen de tijd voor een drankje en wachten tot het droog is.


En dan krijg ik, voor mij een handig idee voor de rugzak voor André, ik stel voor om er wieltjes onder te maken, dan kan hij op het moment dat hij hem niet op zijn rug draagt, rijden in plaats van sjouwen.  Maar ik blijk de enige te zijn die dit een handige optie lijkt.
Na de regenbui stappen we weer op en gaan we op weg naar Horssen, daar is een rust op de 28,5 km.
We lopen nu op de Maasdijk. De tocht begon op de Waalbandijk en inmiddels hebben we de oversteek naar de Maas gemaakt.


Al snel komt het stoomgemaal "De Tuut" in beeld. Wil je er meer over weten,  klik hier
Ik maak er wat foto's en hup we gaan weer door.


Na wat kiekjes lopen we verder en dan komen we langs een theetuin en André vindt het tijd om te rusten. Wij trainen vandaag niet op rusten en geven aan dat we verder gaan. Als André wil rusten, prima maar dan ben je alleen.
Bloesem aan de fruitbomen is er niet zo veel meer, maar wel bloeien de bermen van de wegen en de seringenbomen/struiken en de rododendron.



En dan komen we langs een pand waar (dat denk ik tenminste) een opkoper gehuisvest is. Er staat van alles aan beelden die ik link aan R.K.-kerken en dan in zijn voortuin een deel van het carillon, het moet niet gekker worden.


Voor ik het in de gaten heb, lopen we Horssen binnen en komen we bij de volgende rustplek aan. Ondertussen heb ik wel zin in een lekkere kom soep, maar..................... tref ik het nu weer?? De soep op?? Waar heb ik dat eerder meegemaakt??? Ook zijn er wandelaars die de frituur missen! Wandelaars die hun broodje "bal" missen!!!! De soep werd warm gemaakt en geserveerd aan de tafel, maar het broodje "bal" dat werd lastiger. Tot er een bal gevonden werd in de soep. Een broodje kwam er uit een rugzak en het broodje "bal" was een feit!!

Na deze rust gingen André en Michel er vandoor. Zij voerden de snelheid op en Anja en ik hadden het nakijken. Het was onze eerste 40 km en wij omdat wij nog 12 km te gaan hadden wilden wij ons niet opblazen op het laatste stuk. 
De route ging nu door Druten om daar de Waalbandijk weer op te gaan.


Op de Maasdijk en de Waalbandijk hebben we deze tocht echt even op "dijken" getraind! Voorlopig heb ik dijken genoeg gezien en weet ik weer hoe het lopen van dijken werkt. Voor de 4daagse hoop ik weinig dijken meer te zien, want saai is het wel, En het blijft kronkelen, dit had wel als voordeel dat we André en Michel voor ons bleven zien.

En zoals altijd zit het venijn in de staart, want dan kom je de dijk af en denk je er bijna te zijn en dan moet je nog half Boven-Leeuwen door. 
Inmiddels had ik van Cees een appje gehad dat hij er weer was om mij op te halen. Ik zag de auto al staan en liep even bij hem langs. 
We gingen ons afmelden en nog wat drinken.


En toen werd het tijd om op te stappen. Wij hadden nog een één uur autorijden voor de boeg. Toen we de auto in stapte, belde Karin. Zij reed met de vrachtauto bij Woerden en vroeg waar wij waren. We gingen locatie delen en ja hoor op de A2 kwamen we elkaar tegen. Karin hing bijna uit de cabine om te zwaaien. Leuk!! 

De eerste 41 km! zit er op en de volgende dag blijkt dat er weinig of geen herstel hoeft te zijn. Als het moest zou ik nog een 40 km kunnen lopen!
En dat is fijn om te ervaren.




 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten