Totaal aantal pageviews

donderdag 10 mei 2018

65ste Margratentocht (Memorial Walk) 10 mei 2018




Vandaag staat de Margratentocht op het programma. Omdat het voor ons best een stuk reizen is, combineren wij deze tocht met een verblijf op een camping die toch een stuk dichter bij de startlocatie is. Evengoed loopt de wekker vanmorgen om 06.00 uur af. Het is nog één uur rijden vanaf de camping naar de startlocatie. Dus 07.00 uur starten zit er niet in omdat wij niet voor 07.00 uur met de auto op de camping mogen rijden. Uiteindelijk is het ruim kwart over 7 als we wegrijden.
Vorig jaar ben ik met Cees onderweg geweest en tot de rust in Mheer gekomen. Door gezondheidsproblemen moesten we toen afhaken. Nu wil ik graag alsnog de tocht lopen. Het eerste deel was vorig jaar zo mooi. In principe was het de bedoeling dat Cees ook mee zou lopen, maar hij besloot toch mij weg te brengen en bij de rust samen koffie te drinken en samen de Amerikaanse begraafplaats te bezoeken. Want deze tocht heeft een speciaal thema. Ook dit jaar wordt er een herdenkingswandeling uitgezet met als bijzonder thema ONZE BEVRIJDING en DE AKKERS VAN MAGRATEN.
De
ze thema's doen ons nadrukkelijk terugdenken aan de oorsprong van de Margratentocht en herinnert ons aan de beelden toen deze akkers werden veranderd in een erebegraafplaats voor onze Amerikaanse bevrijders in de 2e Wereldoorlog.
Voor meer historie over het ontstaan van de Margratentocht, klik hier




Onderweg hebben we wel wat regen en aan de weg te zien heeft het soms best behoorlijk geregend. Ik besluit dan ook mijn regenponcho maar aan de band van mijn rugzak te doen. Ik loop alleen vandaag en dan kan ik als het werkelijk gaat regenen snel mijn poncho aan trekken zonder dat de hele rugzak af moet en ik moet gaan graven naar dat ding. Maar eerst gaan we ons aanmelden. Het inschrijfgeld is echt belachelijk laag, dat ze voor zo'n bedrag nog een tocht uit kunnen zetten!


Nadat ik voor de zekerheid (dan weet ik zeker dat ik niet achter een boom hoef) nog even naar het toilet ben geweest, ga ik op pad. Ik spreek met Cees af dat we elkaar weer in Mheer zullen zien. Dat is 8,3 km volgens de routegegevens. Nou ja routegegevens? Er is geen routebeschrijving, ik heb het op de site gezien en het hangt nu bij de overige informatie aan de muur. 
Een routebeschrijving heb je ook echt niet nodig. Het is super verzorgt en uitgepijld!! Een compliment waard en die geef ik ook als ik 's middags terug kom.


Al snel kom ik door een eerste woonkern heen en van het bestaan van deze kernen zo aan de grens van ons land weet je niet veel af. Ik zit weer even te snuffelen op de site van de organisatie en kom weer veel informatie tegen. Die wil ik je niet onthouden, maar ook niet allemaal opnemen in mijn blog, dus als je deze informatie wil lezen, klik hier

Als ik door die eerste woonkern loop, zie ik een paar wielrenners zich klaarmaken voor een tocht. Ik vang de opmerking op "met een beetje geluk blijft het nu verder droog vandaag" en dat hoop ik dan ook maar. Achteraf blijkt het ook waar, want veel meer dan een paar druppels heb ik niet meer gevoeld.


Ik weet het nog van vorig jaar en weer kijk ik mijn ogen uit. Wat is het hier mooi en als het mooi is, blijf ik ook maar foto's maken. 



Vandaag zijn er wel stukken asfalt, maar ook veel paden met "puin"verharding en soms stukken waar je even moet zoeken naar het beste pad zodat je niet uitglijdt, maar dat geeft ook niet als je naar de prachtige omgeving kijkt. En als je dan alleen loopt, geniet je van de vogels die het hoogste lied zingen. En dan een poeltje met water. Er is echt van alles te zien.


Dan zitten de eerste 8 km. erop en wordt het klimmen om in Mheer bij de rust te komen. Dit stukje vergeet ik na vorig jaar nooit meer. Cees zit al te wachten, want hier ga ik mijn startkaart af laten stempelen en even rusten, dus dat wordt koffie met een stuk heerlijke rijstevlaai!! We zijn niet voor niets in Limburg!!


Omdat het voor ons allebei best lastig is om te bepalen waar we zijn, stel ik voor dat wij onze locatie gaan delen. Op die manier kunnen we zien waar onze telefoons zijn en dus waar we zijn. Dan kan Cees ook zien of ik al bijna bij de Amerikaanse begraafplaats ben. Zo gezegd zo gedaan, denken we!
Ik ga weer aan de wandel en al snel kom ik een monument tegen waar ik foto's van maak. Ik kan er niet zo erg veel van terug vinden op Wikipedia maar eigenlijk spreekt het voor zich.


Het is wel bewolkt vandaag, maar het geeft niets de natuur waar we doorheen lopen is gewoon zo mooi, ik geniet er met volle teugen van. Regelmatig maak ik een foto en dan kom ik een rode kastanjeboom tegen. Duidelijker gezegd een kastanjeboom met rode bloesem. En dan na anderhalf  uur lopen ben ik de begraafplaats toch aardig genaderd. 


En lopen Cees en ik elkaar bijna mis omdat het locatie delen niet goed gaat. Maar na berichtje heen en weer komt het goed. Ik ben best onder de indruk dat zoveel jonge mensen voor onze vrijheid zijn gesneuveld. Een ernstig moment in een heerlijke ontspannen wandeltocht die je in vrijheid kan maken. 


Dit zijn momenten om bij stil te staan en om stil te worden. Cees en ik lopen hier dan ook zonder veel te zeggen. Jongeren die hun vaderland verlieten om voor onze vrijheid te strijden en nooit meer terug zijn gekomen.


Wil je meer info over de Amerikaanse begrtaafplaats, klik hier


Ook zijn de gebieden in kaart gebracht waar de bommenwerpers heen gingen.


Na  dit bezoek loop ik met Cees mee naar de auto. We eten daar onze boterham en dan stellen we het delen van locatie beter in. Ik ga weer verder, nog een kilometer of 4 en ik ben weer bij de start/finishlocatie. Cees gaat met de auto die richting op.

Onderweg kom ik nog wel wat bijzondere dingen tegen die ik even op de foto zet.


En dan zit de wandeltocht erop! 
Voor degene die geïnteresseerd is in statistieken nog even wat info:
Afstand (incl. de begraafplaats) 20,9 km
Tijd bewogen: 3.46 uur
Gem. bewogen: 5,6 km/h
stijgen: 282 m
Afdalen: 296 km 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten